Casa viert 10 jaar vernieuwend onderwijs

Deze zomer markeert het einde van het feestelijke 10-jarig jubileum van de Casa Tweetalige Montessorischool in Pijnacker. Het schooljaar 2021/2022 was een jaar vol feest door allerlei activiteiten en vieringen die in het teken stonden van de wereldculturen die de kinderen van Casa vertegenwoordigen. Een geweldige viering in het teken van 10 jaar vernieuwend onderwijs en culturele ontwikkeling.

Met behulp van vrijwilligers en ouders werden meer dan 12 feestdagen van over de hele wereld gevierd. Kinderen leerden over het overwinnen van angsten, opkomen voor je eigen waarden en de Indiase cultuur tijdens Navrati. Bij de viering van Dia de Muertos, een feestdag uit Centraal-Amerika, spraken we met elkaar over onze voorouders en Chinees Nieuwjaar vierden we met een speciale lunch en lessen in traditionele Chinese kunstvormen en ambachten. Tijdens het Japanse festival leerden de kinderen de kunst van het Furoshiki-knopen en Holi werd groots gevierd met een ColorRun waarbij de kinderen een waanzinnig bedrag van 6722 euro ophaalden voor vluchtelingen uit Ukraine. Daarnaast werden Sinterklaas, Kerstmis, Oud en Nieuw, Pasen, Koningsdag en het Suikerfeest uiteraard niet overgeslagen. Kortom, op Casa was het (bijna) alle dagen feest.

Tessa Wessels, directeur en oprichter van Casa, spreekt vol trots over het jubileum. "Casa heeft na tien jaar mijn stoutste verwachtingen overtroffen. We zijn erin geslaagd om een ​​unieke gemeenschap van kinderen, ouders en medewerkers op te bouwen waar we enorm trots op zijn. Onze grote ambitie is om kinderen in staat te stellen om in de toekomst een betere wereld te creëren.”

En die insteek slaat aan. Casa is snel gegroeid met momenteel 450 leerlingen en een wachtlijst met nog eens 470 kinderen. “Wat we doen is van deze tijd, en dat spreekt ouders in en om Pijnacker aan. Dat enthousiasme drijft ons om ons onderwijs nu en in de toekomst te blijven ontwikkelen.”

Binnen enkele jaren zullen de twee locaties van de Casa Tweetalige Montessorischool zich gaan samenvoegen op één locatie voor de hele school aan de Groen van Prinstererlaan in Pijnacker. “We vinden het belangrijk dat leerlingen van verschillende leeftijden met elkaar samenwerken en van elkaar kunnen leren. De stap om onze locaties samen te voegen gaat de kinderen en ons onderwijs heel veel brengen, we kijken er enorm naar uit.”

Alle kinderen, ouders en medewerkers hebben genoten van de festiviteiten. Voor de ene soms een feest der herkenning, voor de ander een ontdekking van nieuwe smaken, geluiden en activiteiten. Het was een mooie ontdekkingsreis en dat alles was niet mogelijk geweest door de inzet van ouders. Al met al heeft het jubileum opnieuw een positieve impuls gegeven om aan de slag te gaan met de toekomstplannen die de school in petto heeft.

Over Casa

Casa opende in augustus 2011 haar deuren in een klein pand aan de Ru Paresingel in Pijnacker met slechts 22 kinderen in de leeftijd van 3 tot 9. De school groeide snel en voldeed in oktober 2015 aan de vereiste stichtingsnorm van 267 kinderen. Momenteel is Casa een tweede ‘thuis’ voor 452 kinderen van 1 tot 12 jaar en heeft een grote wachtlijst. Deze unieke school is 50 weken per jaar open.