Peuteropvang (Toddlers)

In augustus 2018 is Casa begonnen met een tweetalige Montessori peutergroep (een omgeving voor kinderen van één tot drie jaar). Vanwege de grote vraag en het feit dat onze peutergroep bijna vol is, hebben we in september 2019 een tweede peutergroep geopend.

Je kunt ons groepsruimte zien als een miniatuur huishouden, waar alles een plek heeft en al het werk een doel heeft. De kinderen worden verzorgd in een veilige, warme, respectvolle en liefdevolle omgeving, waar hun zelfstandigheid, taal en motoriek worden gecultiveerd. Alle meubels en materialen zijn realistisch, maar aangepast aan de fysieke grootte en capaciteiten van het kind.

Het doel van de Casa is om kinderen te ondersteunen op hun weg naar functionele onafhankelijkheid. Dit betekent dat ze op school voldoende mogelijkheden hebben om zelf te oefenen met elementaire dagelijkse zaken zoals:

  • Zelfstandig eten en alles wat daarbij hoort: het bereiden van voedsel en het dekken van de tafel, het gebruik van bestek, om uit porseleinen borden te eten, het drinken van water uit glazen en natuurlijk het opruimen naderhand.
  • Zorg voor zichzelf: leren aankleden/uitkleden, handen/gezichten wassen, neuzen snuiten
  • Zorg voor de omgeving om hen heen: zoals bloemschikken, planten water geven, dweilen en vegen etc. 
  • Zelfstandig het toilet gebruiken en zich bewust zijn van hun lichaam en behoeften: inclusief het beoordelen of ze moe zijn of niet en rusten als dat nodig is, zich bewust zijn van hun emoties, hoe ze zich voelen en er actief aan werken om dat tot uitdrukking te brengen.

Bent u op zoek naar een stimulerende peuterspeelzaal, kindercreche of kinderdagopvang dat bent u bij Casa Peuteropvang op het juiste adres.

Vandaag de dag zien we de wereld als een unieke, grote gemeenschap, omdat de belangrijkste doelen van het menselijk leven die van ieder van ons zijn en de beslissingen die we nemen van invloed zijn op iedereen.  We zijn onderling afhankelijk; niemand kan zich volledig van de gemeenschap scheiden.

Dit is ook een van de belangrijke dingen waar we naartoe werken - onderlinge afhankelijkheid - om wederzijds afhankelijk te zijn van elkaar - deze noodzaak is een belangrijk onderdeel van het leven. De mens, is een  sociaal dier en moet samen zijn. Om dit op de best mogelijke manier te doen, moet iedereen voor zichzelf en de mensen om hem/haar heen zorgen en zo voor de wereld.

De omgeving is volledig ingericht voor kinderen die kunnen lopen. De kinderen kunnen dus alleen naar school komen als ze kunnen lopen (gemiddeld is dit 15 maanden, maar het verschilt per kind). De minimumleeftijd blijft echter een jaar.

Bent u in verwachting of net bevallen dan kunt u uw kind ook al inschrijven. Heeft u nog geen kinderen op Casa, dan kunt u uw kind inschrijven middels de volgende link:  http://casaschool.flexkids.nl/aanvraag.

Heeft u wel kinderen op Casa, dan kunt u inloggen in Flexweb en vervolgens op de button rechts bovenin klikken: 'Kind aanmelden'.

Indien u meer informatie wilt over de toddlergroep, kunt u een informatieochtend bijwonen. Check de agenda voor de eerstvolgende ochtend.

 
Voor tarieven en openingstijden kunt u de tarievenlijst raadplegen.

Voor online  informatie kunt u kijken naar onderstaande link:
http://montessoriguide.org/journey-to-independence/

Als u vragen heeft, mag u altijd mailen naar toddlers@casaschool.nl.

"....we moeten een omgeving voor het kind creëren waarin het kind zijn experimenten kan uitvoeren, een omgeving waarin het de mogelijkheden vindt om zijn activiteiten uit te voeren zonder voortdurend door volwassenen verjaagd te worden. Een soort peuter wereld, een wereld gemaakt voor het kind. Dit is het doel van de Montessorischolen. Er is een wereld van verschil tussen de gewone school waar het idee is om het kind les te geven, en de onze waar er een leefomgeving voor het kind is".

(Montessori, Maria Lezing Book-Kodaikanal 1943 Lezing 6, blz. 37).

Mischien heeft u deze vragen:

"Maar waarom zou mijn kind naar een Casa Toddler groep komen?”

Omdat............ In deze groepen leren de kinderen hoe ze zelfstandig kunnen worden.

Ze leren en oefenen:

  • om het toilet te gebruiken,
  • om zich aan te kleden,
  • om een grote verscheidenheid aan voedsel te eten,
  • om de tafel te dekken en daarna op te ruimen,
  • om fruit voor snacks te bereiden of te helpen bij het bereiden van de lunch (zie onderstaande link voor meer informatie over de bereiding van voedsel in deze groepen),
  • om zelfstandig te slapen,
  • om te socialiseren,
  • fijne en grove motorische vaardigheden,
  • en ze beginnen ook al met de twee talen bij Casa!

Deze groepen leggen ook de basis voor een vlotte start van uw kind in ons onderbouw.

"Maar mijn kind gaat al naar een andere kinderopvang. Zullen meerdere overgangen tussen groepen niet onrustig zijn voor hem/haar?"

Integendeel! Bij de peuters komen helpt de kinderen zich aan te passen aan de routines die ze ook in het onderbouw zullen vinden, waardoor ze consistentie en vertrouwdheid krijgen en de overgang soepeler zal verlopen.

Veel nieuwe 3-jarigen, die uit een normale dagopvang of thuisomgeving komen, vinden het erg overweldigend als ze voor het eerst in het onderbouw beginnen. Omdat de schoolgroepen een gemengde leeftijd van 3/4/5-jarigen hebben, hebben we 3 begeleiders voor ongeveer 35-40 kinderen. Deze 3-jarigen hebben vaak minstens een maand nodig om te wennen aan de omgeving van de onderbouw. Of, als ze slechts 2-3 dagen per week naar school gaan, kan het tot 3 maanden duren voordat ze zich hebben aangepast.

Aan de andere kant hebben we 3 begeleiders voor maximaal 16 kinderen in onze peutergroepen (1-3 jaar). In deze kleine groepjes kunnen ze wennen aan de Montessori manier in een veel stillere omgeving, zodat de overgang naar de onderbouw veel makkelijker gaat.

Wist u dat...... sommige van onze peuters al zijn overgestapt naar de onderbouw?

"Wat zien jullie als begeleiders wanneer kinderen van de peuters komen?”

We zijn blij dat wij het volgende zien.......

  • nieuwsgierigheid en nieuwsgierigheid,
  • onafhankelijkheid,
  • vertrouwen,
  • open en acceptabele houdingen,
  • dat ze Engels begrijpen,
  • vrij bewegen en het intrinsieke behoefte hebben om te verkennen,
  • weinig ‘ongelukjes’, ze zijn al zindelijk
  • een behulpzame houding - vooral bij het bereiden van de gezonde snack.

"Wat zie je minder van kinderen die van de peuters komen?”

We zien:

  • Minder tranen! Kinderen gaan veel gemakkelijker naar de onderbouw, omdat ze meer vertrouwd zijn met de Casa routines,
  • Minder aarzeling! Een interessante uitdaging voor onze begeleiders is dat de peuters minder aarzelen. Ze klampen zich niet vast aan de begeleiders en hebben ook niet veel tijd nodig om zich aan te passen aan de nieuwe omgeving. In plaats daarvan zijn ze een kracht om rekening mee te houden, ze gaan recht op hun doel of en willen meteen aan de slag met alles wat de onderbouw omgeving ze te bieden heeft en ze toe uitdaagt.
  • Minder remmingen! Geen enkele uitdaging is te groot voor deze kinderen. Ze willen het allemaal ervaren.

"Wat zal mijn kind nog meer al weten of vertrouwd mee zijn bij de overgang van de peuters naar het onderbouw?”

Uw kind zal....

  • kennis hebben van de ononderbroken werkcyclus. Dit betekent dat ze al zullen begrijpen, en in staat zijn om te werken, op een geconcentreerde manier op hun activiteit van hun keuze.
  • Veel van de praktische activiteiten die hen worden aangeboden om aan deel te nemen, zijn bekend.
  • omdat hun vriendjes of vriendinnetjes ook naar het onderbouw verhuizen, hebben ze meestal een paar bekende gezichten in hun nieuwe klas. Dit maakt het ook gemakkelijker voor hen om zich aan te passen aan de veranderingen in de omgeving.

"Wat zeggen ouders van kinderen die al in de peuters zitten over de groepen?”

"Mijn zoon van 2 jaar zit al vanaf de opening in de peutergroep. Iedereen die onze zoon ziet is onder de indruk van zijn zelfstandigheid. Hij is actief, sociaal, volledig onbevreesd (na 5 minuten even aftasten). Hij drinkt gemakkelijk uit een kopje, gebruikt een vork en lepel met weinig problemen, ruimt zijn rommel op (met een beetje begeleiding), kan zich (meestal) aankleden en is bijna volledig zindelijk. Hij heeft nog enige tijd de tijd voordat hij overgaat naar het onderbouw (nog bijna een jaar!) en we kijken er naar uit om te zien hoe hij zich verder zal ontwikkelen". - Ramon, vader van R.J.

“Mijn dochter is in het jaar bij de toddlers enorm gegroeid en klaar voor de grote school. De zindelijkheidstraining bij de toddlers is ideaal. Ze zijn voor hun 3e jaar al zindelijk. Ze leren heel zelfstandig te zijn bij de toddlers, dat zie je terug in de dagelijkse dingen thuis. Op zo’n jonge leeftijd snappen de kinderen zowel de Engelse als Nederlandse taal, dat kan later alleen maar in hun voordeel werken. Ons tweede kindje staat al ingeschreven bij de Toddlers. Wij vinden de Casa Toddlers een verrijking voor onze kinderen” - Rachel, moeder van C

"De overgang van mijn zoon naar de onderbouw verliep zoveel soepeler, omdat hij eerst bij de Toddlers heeft gezeten. Hij is veel onafhankelijker en zelfverzekerder als ik het vergelijk met mijn oudere zoon, toen hij op 3-jarige leeftijd bij de onderbouw begon (hij ging eerder naar een andere kinderopvang). Zo weet hij bijvoorbeeld hoe hij zich moet aankleden en uitkleden, zelf naar het toilet moet gaan, een glas water kan inschenken als hij dorst heeft en zo verder. De begeleiders bij de Toddlers gaven hem de vaardigheden die hij nodig had om zijn onafhankelijkheid en vertrouwen in een veilige omgeving te bereiken. Het resultaat is een gelukkig en zelfverzekerd kind dat zich er heel er op verheugd om de onderbouw te verkennen". - Iris, moeder van N.

“Bij de toddlers heeft mijn zoon zich al veel eigen gemaakt van de werkwijzen en de routines binnen het montessori onderwijs. Bij de toddlers zijn de groepen klein en is de omgeving erg overzichtelijk. Voor J. betekende dit een heel veilige en vertrouwde basis om te leren en te ontwikkelen. Toen hij 3 werd was hij wel klaar voor een stap naar meer uitdaging. Je kon echt zien dat hij daaraan toe was. De overgang naar de onderbouw verliep heel soepel: ondanks dat alles veel groter is, er veel meer kindjes in de klas zitten en er andere juffen waren. De montessori methodiek, de manier waarop de leerkrachten spreken met de kinderen en de vaste routines zijn vertrouwd, waardoor er herkenning was vanaf het begin. Hij heeft het heel erg naar zijn zin bij Sun!” - Anne, moeder van J.

Zoektermen: Peuterspeelzaal,