De geschiedenis van Casa
Casa opende haar deuren op 15 augustus 2011 met 18 kinderen. Vandaag de dag floreert Casa met meer dan 400 actieve leerlingen vanaf de leeftijd van 17 maanden en een wachtlijst van meer dan 500 kinderen.
Wat maakt ons uniek?
AMI Montessori en Nederlands curriculum
AMI (Association Montessori Internationale) is het formele internationale bestuursorgaan dat de normen vaststelt voor Montessori-programma's en lesmethoden over de hele wereld. Het bestuursorgaan van de AMI, dat de oorspronkelijke basisprincipes van Maria Montessori implementeert, zorgt voor consistente normen en richtlijnen voor Montessori-scholen over de hele wereld en wordt voortdurend herzien en bijgewerkt op basis van wetenschappelijke studies, scholen en leerkrachten die praktische feedback geven.
Het Montessori-curriculum is voornamelijk gebaseerd op de natuurlijke ontwikkelingsbehoeften van kinderen. Maria Montessori observeerde kinderen en zag waar ze in geïnteresseerd waren en wat ze nodig hadden voor hun ontwikkeling. Door experimenteel en wetenschappelijk te werk te gaan, ontwikkelde ze haar leerplan. Omdat dit curriculum gebaseerd is op de natuurlijke ontwikkeling van kinderen, is het geschikt voor alle kinderen, ongeacht waar ze geboren zijn. Daarom zijn de AMI Montessorischolen ook hetzelfde, waar ze zich ook bevinden.
Wat is het belangrijkste verschil met het Nederlandse curriculum?
Voor het jonge kind zien we veel activiteiten die in geen enkele andere omgeving voorkomen, zoals dagelijkse bezigheden als tafels afwassen of een tussendoortje klaarmaken. We zien ook dat kinderen in een Montessori-omgeving al veel eerder aan de slag gaan met rekenstof. In de onderbouw werken ze bijvoorbeeld al met hele grote getallen en zijn ze bezig met verschillende bewerkingen. Daarnaast worden schrijven, lezen en wereldoriëntatie al aangeboden in de onderbouw.
De hele dag, het hele jaar concept
Casa is uniek omdat het schoolprogramma en het naschoolse programma volledig geïntegreerd zijn. Dit maakt ons een volledig geïntegreerd kindcentrum, in tegenstelling tot andere scholen waar het formele schoolprogramma en het naschoolse programma door twee aparte organisaties worden bepaald en beheerd.
Naast een gevestigde leeromgeving waar kinderen de hele dag door kunnen leren, bieden activiteitenbegeleiders extra activiteiten die kinderen kunnen bijwonen. Er zijn zowel individuele activiteiten als activiteiten met andere kinderen. Naast het vaste rooster kunnen kinderen zich ook inschrijven voor activiteiten die maar een beperkte tijd worden aangeboden, bijvoorbeeld zes weken.
Onze activiteiten omvatten:
- Individuele muzieklessen (gitaar, viool, piano en blokfluit) **
- Koken - snacks maken of de warme lunch
- Tuinieren
- Wetenschappelijke experimenten
- Art
- Sporten, zoals judo
** Deze lessen moeten rechtstreeks met de muziekdocent worden geregeld en apart worden betaald. Casa zorgt voor de ruimte.