Onze 7 Pilaren
Casa is uniek in Nederland en is gebouwd op 6 pijlers.
Casa wil een plek zijn waar uw kinderen worden aangemoedigd om de wereld om hen heen te verkennen, hun horizon en kennis te verbreden en hun talenten te ontwikkelen. Een plek waar ze worden gekoesterd, waar ze vrij zijn om in hun eigen tempo te werken - in wezen een leeromgeving waar uw kinderen graag willen zijn.
Kindgerichte aanpak
De sleutel tot een vreedzame toekomst ligt bij kinderen. De aard van de ervaringen die een kind op doet, bepaalt het karakter en de persoonlijkheid van een volwassene.
De benadering van het onderwijs is kindgericht en is gebaseerd op wederzijds respect en samenwerking. Kinderen krijgen een geordende en veilige omgeving waarin ze vrij zijn om te verkennen en te ontdekken. Een omgeving die speciaal is ingericht om te voldoen aan de behoeften van het kind in de verschillende ontwikkelingsfasen erkent de natuurlijke liefde van kinderen voor leren en het belang van leren in hun eigen tempo.
Onderwijs moet niet alleen gezien worden als onderwijzen (het doorgeven van feiten) of het overdragen van een cultuur. In plaats daarvan helpt het bij de ontwikkeling van de hele persoonlijkheid en zijn er zowel ouders als opvoeders bij betrokken. Montessori-onderwijs stimuleert de ontwikkeling van mensen die waarde hechten aan zichzelf en die het gevoel hebben controle te hebben over hun leven. Alleen dan kunnen ze hun energie richten op een bredere gemeenschap en werken aan een betere wereld voor zichzelf en anderen.
Deze benadering is gebaseerd op het volgen van het kind - het herkennen van de behoeften en kenmerken van kinderen van elke leeftijdsgroep en het creëren van de bijbehorende omgeving die het beste aan deze behoeften voldoet.
De rol van de leerkracht
- Het erkennen van het aangeboren vermogen en verlangen van het kind om te leren
- Het kind liefhebben en begrijpen, en zijn of haar waardigheid en waarde als persoon respecteren
- Het totale kind ontwikkelen en de intellectuele, emotionele, fysieke, spirituele en sociale aspecten van het leven integreren
- De zelfstandigheid en het aanpassingsvermogen van het kind ontwikkelen door de ervaringen op school te koppelen aan de buitenwereld
- De leeraanpak aanpassen aan de individuele behoeften van het kind
- Actief en experimenteel
- Individueel tempo
- Zelfcorrigerend
- Onafhankelijk
- Onbeperkt in reikwijdte
- Een leeromgeving creëren waarin het kind leert hoe het moet leren en kritisch en logisch kan denken
- De ontwikkeling van het respect van het kind voor zichzelf, voor anderen en voor de omgeving ondersteunen
- Dienen als begeleider, gids en mentor
Wat we zien op Casa
Individueel gericht onderwijs
Kinderen kiezen hun eigen werk; kinderen werken in hun eigen tempo en op hun eigen niveau. De motivatie om te leren zal vanuit het kind zelf komen.
Een goed voorbereide omgeving
Uitnodigend, warm en ordelijk. In een goed voorbereide omgeving voelen kinderen zich veilig om aan het werk te gaan. Speciaal ontworpen Montessori lesmateriaal leidt de kinderen door hun lessen. De omgeving is voorbereid op de ontwikkelingsbehoeften van de kinderen.
Groepsbegeleiders faciliteren
Montessori-begeleiders fungeren niet als formele instructeurs, maar faciliteren in het leerproces. Elk kind krijgt de vrijheid om de leerstof zelf te ontdekken en krijgt na zorgvuldige observatie specifieke lessen, waarbij de omgeving en de leerstof worden aangepast aan hun behoeften. Groepsbegeleiders zijn de mentor van een vaste groep kinderen.
Een groep kinderen van verschillende leeftijden (3 opeenvolgende leeftijdsgroepen) werkt in één grote groepsruimte met vaste begeleiders
Kinderen leren effectief van elkaar door zowel instructeur te zijn van jongere kinderen als door instructie te krijgen van oudere kinderen. Om dit proces te bevorderen, moet elke onderwijsgroep groot genoeg zijn om de leeftijdsvariëteit te bieden die nodig is om dit dynamische sociale netwerk te creëren - dit is ook een weerspiegeling van de maatschappij als geheel. Kinderen ontdekken snel hun plaats binnen progressieve, productieve, dynamische en steeds veranderende sociale hiërarchieën. Elke onderwijsgroep is verdeeld in drie hoofdgroepen, die de verschillende fysieke, mentale en emotionele capaciteiten tussen jongere en oudere kinderen weerspiegelen.
Positieve Discipline
Voor concrete ondersteuning bij het begeleiden van kinderen in hun sociale en emotionele ontwikkeling gebruikt Casa de Positive Discipline aanpak. Deze benadering is ontwikkeld om kinderen te leren verantwoordelijke, respectvolle en vindingrijke leden van hun gemeenschap te worden. Dit vereist dat kinderen noodzakelijke sociale en levensvaardigheden aanleren.
De begeleider ondersteunt de kinderen in hun contact en interactie met elkaar. Doordat de begeleiders naar kinderen luisteren, kinderen vertrouwen geven en verantwoordelijkheid geven om zich op hun eigen manier te ontwikkelen, zie je dat kinderen zichzelf durven te zijn. Door onze individueel gerichte aanpak geven we alle kinderen de ruimte om dagelijks succesvolle ervaringen op te doen. Daardoor krijgen ze meer zelfvertrouwen. Een sterk individu is essentieel voor de vorming van een sterke groep.
De positieve kracht van de groep wordt gebruikt om problemen in uitdagende situaties op te lossen. Hierdoor leren de kinderen om problemen zoveel mogelijk zelf op te lossen.
Vijf criteria voor Positieve Discipline
- Begeleiders zijn vriendelijk en streng: respectvol en bemoedigend.
- Kinderen ontwikkelen zo een gevoel van erbij horen en betekenis: verbondenheid.
- De aanpak is effectief op de lange termijn. Straffen werkt alleen op de korte termijn.
- Kinderen leren waardevolle sociale- en levensvaardigheden: respect, zorgen voor anderen, problemen oplossen, verantwoording afleggen, bijdragen, samenwerken.
- Kinderen worden uitgenodigd om te ontdekken hoe vaardig ze zijn en om hun persoonlijke sterke punten op een constructieve manier te gebruiken.
Als kinderen drie jaar oud zijn, beginnen ze zich intensief op hun omgeving te richten - ze ontdekken de wereld en de mensen om hen heen.
Leren bij Casa tot aan de middelbare school
Casa heeft een uitgebreid natuurcurriculum: kinderen werken zoveel mogelijk in en met de natuur.
- Minder kans op ADHD en obesitas
- Grotere kans op optimale ontwikkeling door blootstelling aan natuurlijke omgevingen
- Groter besef van hun invloed op de natuurlijke wereld
Het is onze wens dat kinderen 'wereldburgers' worden. De Engelse taal speelt daarom een belangrijke rol in ons curriculum.
Nederlands en Engels
Al het lesmateriaal is beschikbaar in het Nederlands en Engels. Elke groep heeft een Engels sprekende leerkracht en een Nederlands sprekende leerkracht. De Engelssprekende leerkracht gebruikt alleen Engels en de Nederlandssprekende leerkracht gebruikt alleen Nederlands als hij/zij met de leerlingen praat. Deze aanpak zorgt er voor dat de kinderen voortdurend met meerdere talen bezig zijn en deze leren. Hierdoor hebben de kinderen geen problemen met het oppikken van een tweede taal in een Montessori-omgeving.
Kinderen zijn gemakkelijk in staat om snel een nieuwe taal te leren en hun woordenschat binnen vier maanden uit te breiden. Wanneer ze hun zesde jaar bereiken, zijn hun taalvaardigheden ontwikkeld en worden ze volledig tweetalig, zowel mondeling als schriftelijk.
De kinderen krijgen hulpmiddelen om hun taalvaardigheden te oefenen, zoals grammatica- en woordenschatoefeningen en lessen in het ontleden van zinnen.
Door meertalig te zijn, zal het kind een rijkere culturele ervaring hebben en zal het meer openstaan voor verschillende culturen en gewoonten.
Zie ook de artikelen en links over tweetalig onderwijs.
Uw kind is welkom op Casa 'De hele dag, het hele jaar'.
Casa's deuren zijn 50 weken per jaar geopend. We combineren dagopvang met onderwijs, waardoor ouders alle flexibiliteit hebben met betrekking tot schooldagen en vakanties.
Dit is een doorsnee dag op Casa:
Van 08.30 - 11.00 uur (08.30 - 11.30 uur voor de oudere kinderen) zijn de leerlingen bezig met hun werkcyclus van 2,5 of 3 uur; in deze tijd zijn geen onderbrekingen toegestaan.
De lunchpauze is een belangrijk onderdeel van de dag op Casa. Meer informatie hierover kunt u vinden op Eten en drinken.
Na de lunch zijn er veel activiteiten voor de leerlingen, van standaard onderwijs tot judo en andere sporten, beeldende kunst, tuinieren, koken en nog veel meer. Specialisten worden ingeschakeld om deze onderwerpen te presenteren en te onderwijzen wanneer dat nodig is. Deze lessen zijn de hele dag door beschikbaar, aangezien sommige studenten tot na 14.00 uur aanwezig zijn.
Leerlingen zijn ook vrij om met andere groepen te werken of te observeren. Leerlingen van de midden- en bovenbouw plannen hun werk en excursies na de lunchpauze, en voor de jongere kinderen is er altijd tijd voor een pauze of wat tijd om te rusten.
Kijk onderaan deze pagina voor een actuele lijst van onze middagactiviteiten.
Casa voldoet volledig aan alle relevante Nederlandse onderwijswetten die van toepassing zijn, zoals de Wet Primair Onderwijs en de Wet Kinderopvang.
Eten en drinken maken deel uit van het onderwijsproces op Casa.
Kinderen hoeven nooit hun eigen eten en drinken mee naar school te nemen.
Eten/Wekelijks menu
Casa biedt een wisselend weekmenu met een vast aantal elementen. Het huidige weekmenu met specifieke gerechten is te vinden via Parro.
In 2014 heeft Casa de Haagse Hogeschool gevraagd om het voedingsbeleid van Casa tegen het licht te houden. Het rapport kan hier gedownload worden
Ouderlijke bijdrage
Het eten en drinken dat op Casa wordt geserveerd, wordt gefinancierd via een financiële bijdrage van de ouders van de leerlingen. Zie voor meer informatie onze schoolkosten.