Integraal Kindcentrum
Wat is een Integraal Kindcentrum? Dit is een relatief nieuwe term in Nederland, die verwijst naar een voorziening die een soepele overgang heeft tussen een school en kinderdagverblijf/ buitenschoolse opvang waar de kinderen volledig worden opgevangen.
Is Casa ook een Integraal Kindcentrum? Ja! En het was een van de eerste in Nederland, hoewel we die term toen nog niet gebruikten. In plaats daarvan verwezen we naar onze pijler: 'De hele dag, het hele jaar', waarmee we aan iedereen uitlegden hoe we zowel opvang als school combineren onder één organisatie, waardoor we 50 weken per jaar van 's ochtends vroeg tot 's avonds open kunnen zijn. De enige momenten waarop we gesloten zijn, zijn de week tussen Kerst en Nieuwjaar, 5 aparte studiedagen en nationale feestdagen.
We combineren dagopvang met onderwijs, waardoor ouders (en personeel) alle flexibiliteit hebben met betrekking tot schooldagen en vakanties. Daarom ziet u onze begeleiders (leerkrachten) ook tijdens de schoolvakanties in de klassen werken en lessen en activiteiten voor de kinderen verzorgen.
Dit jaar open!
We verwachten in oktober 2024 naar ons nieuwe gebouw te verhuizen. Daarna, op 1 november 2024, openen we een Nido (baby)groep voor baby's vanaf 4 maanden tot 17 maanden. Een tweede groep opent op 1 januari 2025.
In elk van deze groepen is plaats voor maximaal 9 kinderen per dag.
"Anderen zijn na zorgvuldige studie tot de conclusie gekomen dat de eerste twee jaar de belangrijkste zijn in het hele leven van de mens."
Maria Montessori | De absorberende geest, p. 4 Tweet
We heten u van harte welkom in onze leeromgeving voor baby's, waar we prioriteit geven aan het creëren van de perfecte ruimte voor uw kleintje om te gedijen en te groeien. Onze aanpak is gecentreerd rond de belangrijkste pijlers die een optimale ontwikkeling vanaf de babytijd bevorderen.
Wat zijn deze pijlers?
- Bewegingsvrijheid: het aanmoedigen van verkenning en beweging is essentieel voor het ontwikkelen van motorische vaardigheden en nieuwsgierigheid. Onze veilige en stimulerende ruimte biedt baby's de vrijheid om in hun eigen tempo te bewegen en de wereld om hen heen te ontdekken.
- Geschikte materialen: we bieden een verscheidenheid aan veilige, aantrekkelijke en uitdagende materialen die het sensorisch leren en de ontwikkeling bevorderen. Elk materiaal is zorgvuldig geselecteerd om de groei en ontdekkingstocht van uw baby te ondersteunen.
- Routine: consistentie is de sleutel tot een gevoel van veiligheid en orde bij baby's. Onze dagelijkse routines creëren voorspelbare patronen die baby's helpen zich op hun gemak te voelen in hun omgeving. Onze dagelijkse routines creëren voorspelbare patronen die baby's helpen zich geaard en op hun gemak te voelen in hun omgeving.
- Taalontwikkeling: onze tweetalige omgeving biedt baby's de kans om al op jonge leeftijd talen te leren en zich eigen te maken. Door blootstelling aan het Engels en Nederlands vergemakkelijken we de taalverwerving op een natuurlijke manier.
- Liefde en zorg: onze toegewijde verzorgers voorzien niet alleen in hun basisbehoeften, maar zijn ook getraind om uw baby aandacht en zorg te geven. Ze begrijpen het belang van hun rol in de leerreis van uw baby en zetten zich in voor een liefdevolle en zorgzame omgeving.
Op Casa geloven we in het koesteren van elk aspect van de ontwikkeling van uw baby, zodat hij of zij de best mogelijke start in het leven krijgt. Help ons een omgeving te creëren waarin uw baby kan gedijen en zijn volledige potentieel kan bereiken.
In augustus 2018 is Casa gestart met een tweetalige Montessori peutergroep (een omgeving voor kinderen van één tot drie jaar). Vanwege de grote vraag en het feit dat onze peutergroep bijna vol zit, hebben we in september 2019 een tweede peuteromgeving geopend.
U kunt ons klaslokaal zien als een huishouden in het klein, waar alle dingen een plaats hebben en al het werk een doel heeft. De kinderen worden opgevangen in een veilige, warme, respectvolle en liefdevolle omgeving waarin hun zelfstandigheid, taal en motorische vaardigheden worden ontwikkeld. Alle meubels en materialen zijn realistisch, maar aangepast aan de fysieke grootte en mogelijkheden van het kind.
Het doel van de peuteromgeving is om kinderen te helpen bij hun zoektocht naar functionele zelfstandigheid. Dit betekent dat ze op school volop de gelegenheid krijgen om te oefenen met zelfstandig eten (met alles wat daarbij hoort - eten klaarmaken en de tafel dekken, bestek gebruiken om van porseleinen borden te eten, water drinken uit glazen en natuurlijk opruimen), voor zichzelf zorgen (leren aan- en uitkleden, handen/gezicht wassen, neus schoonmaken) en voor de omgeving om hen heen (bloemschikken, planten water geven, dweilen en vegen enz.), zelfstandig gebruik maken van het toilet en zich bewust zijn van hun lichaamsschema en behoeften (inclusief inschatten of ze moe zijn of niet en rusten indien nodig, zich bewust zijn van hun emoties, hoe ze zich voelen en actief werken aan het uiten daarvan).
Vandaag de dag zien we de wereld als een unieke, grote gemeenschap omdat de belangrijkste doelen van het menselijk leven die van iedereen zijn en de beslissingen die worden genomen iedereen aangaan. We zijn van elkaar afhankelijk; niemand kan zich volledig losmaken van de gemeenschap.
Dit is natuurlijk een van de belangrijke dingen waar we naar toe werken - onderlinge afhankelijkheid - wederzijds afhankelijk zijn van elkaar. Deze noodzaak is een feit van het leven. Mensen, die sociale dieren zijn, moeten samen zijn. Om dit op de best mogelijke manier te doen, moet iedereen voor zichzelf en de mensen om haar heen zorgen en op die manier voor de wereld.
De omgeving is volledig ingericht op kinderen die kunnen lopen. Het heeft dus de voorkeur als kinderen kunnen lopen, maar kinderen mogen al starten vanaf 17 maanden.
Als u in verwachting bent of net bevallen, kunt u uw kind ook inschrijven. Als u nog geen kinderen op Casa hebt, kunt u uw kind inschrijven via de volgende link: http://casaschool.flexkids.nl/aanvraag.
Als u kinderen op Casa hebt, kunt u uw kind inschrijven door in te loggen op Flexweb en rechtsboven op de knop 'Registreer kind' te klikken.
Als u meer informatie wilt, kunt u een van onze informatieochtenden bezoeken. Kijk in de agenda voor de komende informatieochtenden.
U kunt hier ook ons pedagogisch beleid voor de Peutergroep lezen. Op dit moment is het alleen in het Nederlands. De Engelse versie komt binnenkort.
Kijk voor tarieven en openingstijden op tarieven.
Voor online informatie kunt u de onderstaande link volgen:
http://montessoriguide.org/journey-to-independence/
Als u vragen hebt, kunt u ons mailen op toddlers @casaschool.nl (voor administratieve vragen). Als u met een van de klassenbegeleiders wilt praten, kunt u een e-mail sturen naar pluto @casaschool.nl of luna @casaschool.nl.
"...we moeten voor het kind een omgeving creëren waarin het zijn experimenten kan uitvoeren, een omgeving waarin het de mogelijkheden vindt om zijn activiteiten uit te voeren zonder steeds door volwassenen te worden weggejaagd. Een soort kinderwereld, een wereld gemaakt voor het kind. Dit is het doel van de Montessorischolen. Er is een wereld van verschil tussen de gewone school, waar het idee is om het kind te onderwijzen, en de onze waar er een leefomgeving voor het kind is."
(Montessori, Maria Lezingenboek-Kodaikanal 1943 Lezing 6, blz. 37) Tweet
Misschien heeft u deze vragen in gedachten:
"Maar waarom zou mijn kind naar een Casa Peutergroep moeten komen?"
Omdat...... De kinderen in deze groepen leren hoe ze zelfstandig kunnen worden.
Ze leren en oefenen:
- om het toilet te gebruiken
- om zich aan te kleden
- een grote verscheidenheid aan voedingsmiddelen te eten
- om de tafel te dekken en daarna op te ruimen
- fruit klaar te maken voor tussendoortjes of helpen bij het bereiden van lunches (meer informatie over voedselbereiding in deze groepen),
- zelfstandig te slapen
- socialiseren
- hun fijne en grove motoriek te ontwikkelen
- en ze beginnen ook al met de twee talen op Casa!
Deze groepen leggen ook de basis voor een soepele start van uw kind in onze onderbouw.
"Maar mijn kind gaat al naar een ander kinderdagverblijf. Zullen meerdere overgangen tussen groepen niet nadelig voor hem/haar zijn?"
Integendeel! Door naar de peutergroep te komen, kunnen de kinderen zich aanpassen aan de routines die ze ook in de onderbouw zullen aantreffen, waardoor ze consistentie en vertrouwdheid krijgen en de overgang soepeler zal verlopen.
Veel nieuwe 3-jarigen, die uit een normale dagopvang of thuisomgeving komen, vinden het erg overweldigend als ze voor het eerst in de onderbouw beginnen. Omdat de schoolgroepen gemengde leeftijden hebben van 3/4/5-jarigen, hebben we 3 begeleiders voor ongeveer 35-40 kinderen. Deze 3-jarige kinderen hebben vaak minstens een maand nodig om aan de omgeving van de onderbouw te wennen. Als ze maar 2 tot 3 dagen per week naar school gaan, kan het wel 3 maanden duren voordat ze gewend zijn.
Aan de andere kant hebben we 3 begeleiders voor maximaal 16 kinderen in onze peutergroepen (leeftijd 1-3). In deze kleine groepen kunnen ze wennen aan de Montessori-manier in een veel rustigere omgeving, zodat de overgang naar de onderbouw minder moeilijk is.
Wist je dat.... sommige van onze peuters al zijn overgegaan naar de onderbouw?
"Wat zien jullie, als begeleiders, als kinderen van de peuters komen?"
We zijn blij om te zien...
- nieuwsgierigheid en leergierigheid
- onafhankelijkheid
- vertrouwen
- open en accepterende houding
- begrip van het Engels
- vrije beweging en zin om te ontdekken
- toiletsucces
- behulpzame houding - vooral bij het bereiden van snacks
"Wat zien jullie minder bij kinderen die van de peuters komen?"
Wij zien:
- Minder tranen! Kinderen hebben een gemakkelijkere overgang naar de onderbouw, omdat ze meer vertrouwd zijn met de Casa-routines.
- Minder aarzeling! Een interessante uitdaging voor onze begeleiders is dat de kleuters minder aarzelen. Ze klampen zich niet vast en hebben veel tijd nodig om zich aan te passen aan de nieuwe omgeving. In plaats daarvan zijn ze een kracht om rekening mee te houden, want ze gaan rechtdoor en willen aan de slag!
- Minder remmingen! Geen uitdaging is te groot voor deze kinderen. Ze willen alles ervaren.
"Waar zal mijn kind al vertrouwd mee zijn en wat zal hij al kennen als het de overstap maakt van de peutergroep naar de onderbouw?"
Je kind zal....
- vertrouwd zijn met de ononderbroken werkcyclus. Dit betekent dat ze al begrijpen en geconcentreerd kunnen werken aan de activiteit van hun keuze.
- bekend zijn met veel van de praktische levensactiviteiten waaraan ze kunnen deelnemen.
- Als hun leeftijdsgenootjes ook naar de onderbouw gaan, hebben ze meestal een paar bekende gezichten in hun nieuwe klas. Dit maakt het ook makkelijker voor ze om zich aan te passen aan de verandering van omgeving.
De onderbouw richt zich op kinderen tussen 3 en 6 jaar oud.
Wanneer kinderen drie jaar worden, kunnen ze eindelijk alle fysieke en mentale vaardigheden toepassen die ze eerder hebben geleerd. Op dit punt schakelt het kind over van passief naar actief: "Help me het zelf te doen." Bij Casa krijgen kinderen alle ruimte en mogelijkheden om de wereld om zich heen te ontdekken. De zoektocht naar zelfstandigheid en zelfredzaamheid wordt volledig ondersteund en aangemoedigd, waardoor ze leren verantwoordelijkheid te nemen voor hun eigen daden.
De hoofdactiviteiten voor kinderen in de onderbouw bestaan uit het volgende:
Taal
Ervaringen in de echte wereld gaan vooraf aan taalontwikkeling, dus de leerlingen krijgen in de onderbouw zoveel mogelijk kansen om de wereld om hen heen te ontdekken voordat we ze nieuwe woorden introduceren om hun woordenschat uit te breiden. Om dit mogelijk te maken, wordt er veel moeite gedaan om de kinderen op verschillende manieren bloot te stellen aan de gesproken taal. Kinderen krijgen begeleiding in uitspraak en articulatie, gevolgd door lessen in symbolen en letters. Hierdoor kunnen kinderen letters en cijfers schrijven voordat ze kunnen lezen.
Vanaf hun vierde jaar gaan kinderen snel vooruit met lezen, omdat ze snel klanken en gesproken woorden leren koppelen aan specifieke lettergroepen. Om dit aan te moedigen, krijgen ze meer leesmateriaal dat ook inleidende kennis over biologie, aardrijkskunde en geschiedenis bevat. Dit geeft ze een voorsprong op de meer diepgaande lessen over deze onderwerpen die ze later in de midden- en bovenbouw en de middelbare school zullen krijgen.
Rekenen
De manier waarop het Montessori-curriculum rekenen onderwijst is fascinerend - het is een speciaal ontworpen methode waarmee kinderen gemakkelijk grip krijgen op de concrete grondbeginselen van rekenen. Het proces leidt het kind vervolgens stap voor stap van het concrete naar het abstracte. Zelfs vijfjarigen kunnen oefeningen met getallen tot tienduizenden moeiteloos uitvoeren met het aangeboden materiaal.
Tijdens de lessen leren de kinderen de vier rekenkundige basisbewerkingen (optellen, aftrekken, vermenigvuldigen, delen) naar believen uit te voeren, zowel op papier als in hun hoofd. Dankzij het aangeboden lesmateriaal hebben de leerlingen een uitstekende basis om op voort te bouwen voor hun latere studies.
Praktische vaardigheden en oefeningen
In de onderbouw leren kinderen hun fijne motoriek te gebruiken en te verfijnen via praktische vaardigheden en oefeningen. Volwassenen passen zich voortdurend aan hun omgeving aan en kinderen vinden het leuk om dit gedrag te kopiëren. Ze vinden het leuk om tafels af te ruimen en ramen schoon te maken, vloeren te vegen en planten en dieren te verzorgen. Ze vinden het ook heerlijk om in de keuken te helpen bij het klaarmaken van fruit en groenten, het bakken van brood en het bedienen van hun klasgenootjes en vriendjes. Door deze lessen krijgen hun fijne motorische vaardigheden de kans zich te ontwikkelen en leren ze de directe effecten van hun handelingen op hun omgeving. Hierdoor leren ze zich te concentreren op hun werk, hun aandachtsspanne te vergroten en verantwoordelijkheid te nemen voor hun daden.
Expressie
In de onderbouw leren de kinderen echt grip te krijgen op de wereld om hen heen. Het is ook het moment waarop de kinderen voor het eerst daadwerkelijk hun omgeving kunnen manipuleren, waardoor ze hun eigen persoonlijke visie op de wereld kunnen creëren. We bieden leerlingen een breed scala aan materialen en mogelijkheden om zichzelf te uiten. Kinderen worden geleerd en aangemoedigd om hun eigen expressiemethoden te vinden, zoals knutselen, schilderen, tekenen, dansen, zingen en nog veel meer.
Intellectuele wandeling
Casa biedt kinderen uit de onderbouw ook de mogelijkheid om op zogenaamde 'intellectuele wandeling' te gaan. Aangezien de leerlingen van de onderbouw en de middenbouw in hetzelfde gebouw zijn gehuisvest, worden de oudere leerlingen aangemoedigd om de leerlingen van de middenbouw te bezoeken en met hen te praten of samen een werkje te maken. Het is geen vreemd gezicht om de leerlingen uit de midden- of bovenbouw de jongere kinderen te zien helpen en onderwijzen, net zoals een meester zijn leerlingen zou onderwijzen en helpen. Dit geeft hen niet alleen een waardevolle voorsprong in hun eigen studie, het geeft de midden- en bovenbouw leerlingen ook belangrijke inzichten in hun kennis en sociale vaardigheden.
"Casa is de hele dag open, het hele jaar door, en er zijn die hele tijd ook begeleiders (leerkrachten) in de klas. Wanneer mogen de kinderen andere dingen doen, zoals naar activiteiten gaan?"
Omdat de klaslokalen en werkperiodes bij Casa de hele dag beschikbaar zijn, hebben de kinderen ook de gelegenheid nodig om andere activiteiten gedurende de dag bij te wonen. Veel van onze activiteiten zijn vrij toegankelijk, maar er zijn ook een paar activiteiten waarvoor ze zich moeten inschrijven.
In de onderbouw zijn de meeste activiteiten vrij te kiezen. Onze eigen medewerkers verzorgen deze activiteiten voor de kinderen tijdens de werkperiodes en zijn alleen niet beschikbaar als het nodig is om in te vallen bij ziekte.
Deze activiteiten omvatten:
- Buitenwerk waarbij ze dieren kunnen verzorgen, bouwtechnieken kunnen leren zoals hameren of zagen, en kunnen werken met natuurlijke materialen zoals zand of hout.
- Gym waar ze onder begeleiding van een AMI Sports getrainde begeleider hun grove motoriek oefenen door over balken te lopen, te springen en te klimmen.
- Muziek met een getrainde muziekleraar die ze laat kennismaken met verschillende instrumenten.
- Atelier/handwerk of bouw waar de kinderen hun fijne vaardigheden kunnen oefenen door te bouwen met legostenen, ingewikkelde treinrails in elkaar te zetten, maar ook door pompons te maken of te schilderen.
De midden- en bovenbouw richten zich op kinderen van respectievelijk 6 tot 9 en 9 tot 12 jaar.
"Laten we de wereld aan het kind geven, een visie op het hele universum. Laten we de zaden van alle wetenschappen zaaien."
~ Maria Montessori
Een 'kosmische opvoeding'. Dit is de naam van de onderwijsaanpak die de Montessorimethode gebruikt om kinderen van zes tot twaalf jaar oud te onderwijzen. Het kosmisch onderwijs is gericht op het leren van leerlingen over samenlevingen en culturen en hun plaats in de wereld. Het laat de waarde van samenwerking zien en de belangrijke rol die de natuur speelt in ons voortbestaan en harmonie.
Kinderen willen de kosmos ontdekken en begrijpen; het grote geheel. Ze willen naar boven stappen en kleine grote avonturen beleven. Hun klaslokaal is de wereld om hen heen. Terwijl ze steeds meer leren, reizen ze door tijd en ruimte met niets meer dan hun verbeelding.
Tijdens hun lessen leren ze hun dagelijkse activiteiten te verfijnen, maar wat nog belangrijker is, ze leren hun sociale vaardigheden nog beter af te stemmen. Kinderen eisen steeds meer mentale en morele onafhankelijkheid. Dit is de stap van passief naar actief: "Help me om zelf na te denken."
Een van de kenmerken van kinderen in deze leeftijdsgroep is hun morele ontwikkeling; ze vragen zich voortdurend af wat goed of fout is. Daarom noemen sommigen deze periode de "Waarom?" periode. In deze kritieke fase worden de zaden gezaaid voor hun verdere groei in de wetenschappen, cultureel begrip, kennis en nog veel meer.
Deze kinderen willen de mensen en dee wereld. Hun mentale capaciteiten groeien enorm tijdens deze fase en ze leren zich in te leven in anderen. Hierdoor kunnen ze hun geheugen ontwikkelen en leren ze hun acties en gedachten te rationaliseren.
Deze periode van intellectuele ontwikkeling laat zien dat ze steeds beter in staat zijn om op een abstracter niveau te denken en dat zie je terug in de manier waarop ze denken en handelen en in de vragen die ze stellen. Naarmate kinderen hun eigen individuele bewustzijn verder ontwikkelen, willen ze weten wat goed en slecht is, en eerlijkheid is uitzonderlijk belangrijk voor hun toekomstige groei.
Omdat de kinderen ongelooflijk geïnteresseerd en betrokken zijn bij hun klasgenoten en leeftijdsgenootjes, creëren ze hun eigen kleine gemeenschap, die Dr. Montessori een 'oefensamenleving' noemde.