Wellevendheid: De Bouwstenen van het Sociale Leven in de Children’s House

Luister je liever naar dit artikel via een (door AI gegenereerde) podcast? Klik dan hier!

In het Montessori Kinderhuis wordt veel aandacht besteed aan geletterdheid, rekenen en praktische vaardigheden. Maar net zo belangrijk is een onderdeel van het curriculum dat vaak minder zichtbaar is, maar wel een grote impact heeft: Wellevendheid.

Wellevendheid-lessen vormen een essentieel onderdeel van het Montessori-onderwijs. Ze helpen jonge kinderen om respectvol met anderen samen te leven, zich bewust te bewegen en sociale gewoonten aan te leren die bijdragen aan een vreedzame gemeenschap.

Wat is Wellevendheid?

Wellevendheid verwijst naar het bewust aanleren van sociale normen en respectvol gedrag. In Montessori gaan we er niet van uit dat kinderen dit vanzelf "oppikken". Net als lezen of rekenen worden deze vaardigheden expliciet aangeboden in de vorm van lessen.

Wellevendheid gaat over innerlijke rust, bedachtzame beweging, vriendelijke omgang en respect voor anderen. Het geeft kinderen de tools om zichzelf met vertrouwen te uiten, met oog voor hun omgeving.

Waarom is het belangrijk?

Kinderen in het kinderhuis (leeftijd 3-6) bevinden zich in wat Dr. Montessori een "gevoelige periode" voor sociale ontwikkeling. Ze zijn zeer gevoelig voor hoe mensen zich gedragen en willen graag begrijpen wat hun plaats in een groep is. Als we deze natuurlijke nieuwsgierigheid met opzet begeleiden, ontwikkelen kinderen niet alleen manieren, maar ook echt sociaal bewustzijn.

Wellevendheid gaat niet over strikte regels of geforceerde beleefdheid. Het gaat erom dat we kinderen de taal, het gedrag en het zelfvertrouwen geven om op een positieve manier bij te dragen aan hun gemeenschap.

Hoe leren we Wellevendheid aan?

De lessen zijn kort, helder en bedoeld om specifiek gedrag te modelleren—zoals hoe je iemand begroet, hulp aanbiedt, op je beurt wacht of een dienblad draagt zonder tegen anderen aan te botsen. Deze lessen vinden plaats in rustige, neutrale momenten, dus niet als reactie op conflict of correctie. Kinderen mogen vaak meespelen in rollenspellen, iets wat ze erg leuk vinden!

We leren vaardigheden voordat ze nodig zijn en we herhalen ze vaak. Als een kind ergens moeite mee heeft (zoals met een deur slaan), vragen we het: welke vaardigheid ontbreekt er? Dan presenteren we die vaardigheid op een ondersteunende manier. Sommige lessen moeten misschien meerdere keren worden getoond - dat is geen mislukking; het hoort bij het proces.

Samenwerking tussen thuis en school

Wellevendheid is het meest effectief wanneer het zowel op school als thuis wordt ondersteund. Ouders kunnen hieraan bijdragen door zelf ook deze gedragingen voor te leven: “excuseer me” zeggen, anderen begroeten, of rustig reageren op fouten.

Door bewust stil te staan bij sociale interacties, helpen volwassenen kinderen te begrijpen dat deze vaardigheden belangrijk, leerbaar én gewaardeerd zijn.

Een Levenslange Basis

Wellevendheid-lessen lijken misschien eenvoudig, maar ze vormen de basis voor respectvolle relaties, emotionele intelligentie en een vreedzame samenleving. Ze bereiden kinderen niet alleen voor op school, maar op het leven zelf.

Bij Casa Montessori zijn we trots op onze omgeving waarin kinderen deze essentiële vaardigheden doelgericht en met plezier kunnen ontwikkelen. Dankzij Wellevendheid groeien onze leerlingen uit tot niet alleen leergierige, maar ook vriendelijke en bedachtzame mensen.

Benieuwd hoe je Grace en Courtesy thuis kunt ondersteunen? Praat met de begeleider van je kind - we helpen je graag!

nl_NL_formalDutch