Je Kind Thuis Ondersteunen bij het Leren: De Montessori Drie-Perioden Les

Luister je liever naar dit artikel via een (door AI gegenereerde) podcast? Klik dan hier!

 

Bij Casa benadrukken we vaak dat het niet wenselijk is dat ouders thuis met hun kind schoolse activiteiten ondernemen. Dit kan het gevoel van zelfstandigheid van het kind ondermijnen. Bovendien richten dergelijke activiteiten zich vaak op het eindresultaat, terwijl wij veel waarde hechten aan het proces - de reis van het kind naar zelfsturing en intrinsieke motivatie.

Toch zijn er zinvolle manieren waarop ouders het leerproces van hun kind kunnen ondersteunen zonder die onafhankelijkheid in gevaar te brengen. Twee krachtige manieren om dit te doen zijn:

  • Het ondersteunen van de ontwikkeling van een rijke woordenschat.

     

  • Het bevorderen van fonemisch bewustzijn - het vermogen om geluiden in woorden te horen en te identificeren.

     

Een beproefde Montessorimethode die beide gebieden ondersteunt en die gemakkelijk thuis kan worden toegepast, is de les van drie perioden. (Dit kan ook in de moedertaal van het kind worden gedaan)

Je Kind Thuis Ondersteunen bij het Leren: De Montessori Drie-Perioden Les

In ons Montessori kinderhuis introduceren we nieuwe concepten met behulp van een zorgvuldig ontworpen techniek die de Les van drie periodesIn de Children’s House introduceren we nieuwe begrippen met een zorgvuldig ontworpen techniek die de Drie-Perioden Les wordt genoemd. Deze methode helpt jonge kinderen om op een gestructureerde, maar natuurlijke manier duidelijke verbanden te leggen tussen objecten en hun namen. Je kunt deze aanpak thuis gebruiken om het leren van je kind te ondersteunen, zodat nieuwe woordenschat en begrippen toegankelijker en betekenisvoller worden.

Wat is de Drie-Perioden Les?

De Drie-Perioden Les is een stapsgewijze manier om nieuwe taal en begrippen aan te leren. Deze methode werd oorspronkelijk ontwikkeld door Édouard Séguin, een pionier op het gebied van speciaal onderwijs, en later verfijnd door Dr. Maria Montessori. Ze wordt gebruikt in verschillende Montessori-activiteiten, waaronder sensopatisch leren, taalontwikkeling en wiskunde.

Deze methode zorgt ervoor dat kinderen niet alleen nieuwe woorden horen, maar ze ook echt begrijpen door middel van praktische, tastbare ervaringen. Meestal presenteren we drie objecten of begrippen tegelijk—die verwant maar duidelijk verschillend van elkaar zijn—om verwarring te voorkomen.

Hoe Wij de Drie-Perioden Les in de Klas Gebruiken

Wanneer we een nieuw begrip introduceren, volgen we deze drie stappen:

Fase 1: Het Begrip Benoemen (Introductie)

  • We presenteren elk object één voor één, benoemen het en moedigen het kind aan om de naam te herhalen.
  • Indien van toepassing nodigen we het kind uit om het object te voelen om het leren via de tastzin te versterken.
  • We houden de taal eenvoudig, met alleen het noodzakelijke zelfstandig naamwoord en bijvoeglijk naamwoord (bijv. “Dit is ruw”).
  • Nadat alle drie de items zijn benoemd, herhalen we de namen terwijl we naar elk object wijzen.

Fase 2: Het Object Verbinden met de Naam (Oefening & Herkenning)

  • Deze fase is de langste en belangrijkste, omdat ze het geheugen van het kind voor het begrip versterkt.
  • We vragen het kind om op verschillende manieren met de objecten te werken. Bijvoorbeeld:
    • "Kun je de lepel in de hoek van de tafel leggen?"
    • “Wijs het ruwe oppervlak aan.”
  • We corrigeren het kind niet door opnieuw fase 1 te herhalen. Als het kind twijfelt, maken we een mentale notitie om dat item in een andere les opnieuw te behandelen.
  • We houden de sessie levendig en boeiend, en tonen enthousiasme als het kind juiste verbanden legt.
  • We bevestigen af en toe door bijvoorbeeld te zeggen: “Dat is inderdaad ruwe.” en blijven weg van “Goed gedaan!”.

Fase 3: Het Kind Benoemt het Object (Verificatie & Beheersing)

  • We controleren het begrip van het kind door hem of haar te vragen elk object te benoemen zodra we denken dat hij of zij dit succesvol kan doen.
  • Als het kind zich alle namen herinnert, herhalen we het proces nog een paar keer om het zelfvertrouwen op te bouwen.
  • Als het moeilijk gaat, maken we een mentale notitie en bieden we de les op een andere dag opnieuw aan.

Hoe Je Dit Thuis Kunt Gebruiken

Je hebt geen speciaal Montessori-materiaal nodig om de Drie-Perioden Les thuis te proberen. Je kunt alledaagse voorwerpen gebruiken om nieuwe woordenschat en begrippen aan te leren. Zo werkt het:

  1. Kies drie verwante maar verschillende objecten.
    • Voorbeeld: Een lepel, een vork en een mes.
    • Voorbeeld: een gelijkzijdige driehoek, een rechthoekige gelijkbenige driehoek en een stomphoekige ongelijkzijdige driehoek. 
  2. Volg de drie stappen van de les:
    • Benoem elk object duidelijk.
    • Vraag je kind om het juiste object aan te wijzen op verschillende manieren, rekening houdend met de aard van het materiaal (ruw en glad zijn goed om te voelen, vormen zijn geschikt om langs de randen te tasten). Neem de tijd voor deze stap, houd het leuk en vermijd overhoring. 
    • Nodig je kind uit om de objecten zelfstandig te benoemen.
  3. Maak het leuk en boeiend.
    • Houd je toon warm en aanmoedigend.
    • Gebruik positieve bekrachtiging in plaats van correctie.
    • Kies onderwerpen die je kind interesseren, zoals dieren, kleuren of favoriet speelgoed.

Waarom Deze Methode Werkt

De Drie-Perioden Les respecteert hoe jonge kinderen van nature leren—via interactie, herhaling en praktische ervaringen. Het helpt hen om nieuwe woordenschat op hun eigen tempo op te nemen, zonder druk of frustratie. Door deze aanpak thuis te gebruiken, kun je versterken wat ze in de klas leren en hun groeiende nieuwsgierigheid naar de wereld ondersteunen.

nl_NL_formalDutch