Luister je liever naar dit artikel via een (door AI gegenereerde) podcast? Klik dan hier!
Oh, die momenten van concentratie—tongen uit monden, volledig ergens in opgaan en het gevoel dat zelfs “IJsje!” roepen er niet voor zou zorgen dat ze opkijken. Laten we eerlijk zijn: dit is waar we het voor doen.
Wanneer een kind zich kan concentreren, opent dat de deur naar leren, het uitbreiden van kennis en het opnemen van nieuwe, soms complexe informatie. Het goede nieuws? Concentratie is een vaardigheid—een die niet alleen aangeboren is, maar geleidelijk wordt opgebouwd met de juiste omgeving en onze geduldige begeleiding. Tijd om hier meer over te leren!
Concentratie: Een aangeleerde vaardigheid
Zoals Maria Montessori zelf al zei: concentratie is niet iets wat een kind vanaf de eerste dag magisch bezit. In plaats daarvan ontwikkelt het zich geleidelijk door middel van motiverende, gerichte activiteiten die tot diepgaande verkenning uitnodigen. Wanneer kinderen de vrijheid krijgen om zich te verdiepen in het werk dat hen interesseert, leren ze stap voor stap hun focus op te bouwen.
“Zoveel kinderachtige activiteiten lijken voor volwassenen triviaal, maar de concentratie van een kind is allesbehalve onbelangrijk. Als je die te vaak onderbreekt, zal hij zijn hele leven lijden.”


De rol van de volwassene
Net als bij elke vaardigheid: van proberen kun je leren. Daar komt onze rol om de hoek kijken, of eigenlijk: niet om de hoek kijken. Te vaak breken volwassenen onbedoeld de concentratie van een kind, waardoor de ontwikkeling van deze essentiële vaardigheid wordt belemmerd. Vooral in de vroege jaren, wanneer concentratie nog kwetsbaar is, kan zelfs een goedbedoelde glimlach, een snel bemoedigend woord of een schouderklopje hun focus onderbreken.
In plaats van tijdens het werk met complimenten te strooien, kun je beter wachten tot je kind klaar is met hun taak om te delen hoe onder de indruk je was van hun focus. Dit is ook een ideaal moment om van eventuele fouten een mentale aantekening te maken, zodat je later de juiste informatie kunt aanbieden in plaats van op het moment zelf te corrigeren en het zelfvertrouwen te ondermijnen.
Concentratie in de klas
In de klas bieden we verschillende kansen voor kinderen om hun concentratie te ontwikkelen:
- Oefeningen voor het dagelijks leven:
In Oefeningen voor het dagelijks leven bieden we praktische taken aan—zoals schenken, scheppen en aankleden—die concentratie vereisen. Deze activiteiten worden geleidelijk complexer, zodat kinderen met elke nieuwe uitdaging hun focus verder opbouwen. - Vrijheid van keuze en ononderbroken werk:
Kinderen mogen zelf werk kiezen dat hun interesse wekt en zich er volledig in verdiepen zonder dat ze gehaast worden. Ze worden niet gedwongen om materialen te delen of weg te zetten omdat een ander kind ze wil gebruiken. In plaats daarvan leren we hen respect te hebben voor anderen die aan het werk zijn en geduldig te wachten tot het materiaal weer beschikbaar is. - Sensorische Materialen:
Onze sensoriële materialen zijn ontworpen om meerdere zintuigen aan te spreken. Of het nu gaat om het gevoel van glad, gepolijst hout of de visuele aantrekkingskracht van kleur gecoördineerde items, het stimuleren van de zintuigen helpt een kind om diep in zijn werk op te gaan, wat de concentratie verder bevordert. - Bescherming van de concentratie:
Misschien wel het belangrijkste: we beschermen actief de concentratie wanneer we die zien. We blokkeren zelfs fysiek eventuele onderbrekingen als een kind diep in zijn werk is—dit is een van onze belangrijkste doelen in de Children’s House.
In onze Montessori-omgeving is elk element—van de voorbereide omgeving en praktische levensactiviteiten tot de vrijheid van keuze en respectvolle begeleiding door volwassenen—zorgvuldig ontworpen om uw kind te helpen concentratie te ontwikkelen als een blijvende, levenslange vaardigheid.


Tips om thuis concentratie te bevorderen
- Bereid de omgeving voor:
Creëer een rustige, uitnodigende ruimte waar uw kind kan werken zonder afleiding. Een kleine tafel met slechts een paar boeiende materialen kan wonderen doen. - Bied boeiende activiteiten aan:
Kies taken die uw kind net genoeg uitdagen om geïnteresseerd te blijven zonder frustratie te veroorzaken. Puzzels, knutselprojecten of Montessori-geïnspireerde activiteiten zijn perfect om de focus op te bouwen. Vergeet niet: werk thuis hoeft niet hetzelfde te zijn als op school—bestel niet een complete set Montessori-materialen als wij er al genoeg hebben op school! - Wees een rolmodel:
Laat uw kind zien dat u ook geconcentreerd aan het werk bent, of u nu een boek leest, kookt of aan een project werkt. Uw rustige focus is een krachtig voorbeeld. - Accepteer fouten:
In plaats van direct te corrigeren, begeleid uw kind op vriendelijke wijze zodat het zelf antwoorden ontdekt. Vier hun inspanningen en moedig hen aan het nog eens te proberen—dit bouwt zowel vertrouwen als concentratie op. - Volg het kind:
Observeer wat uw kind van nature aantrekt en bied gerelateerde activiteiten aan. Vertrouw op hun interesses, zodat zij nog dieper in hun werk kunnen duiken.
Tot Slot
Concentratie bevorderen is een samenspel tussen de natuurlijke nieuwsgierigheid van onze kinderen en onze doordachte, ondersteunende begeleiding. Door een voorbereide omgeving te creëren, vriendelijk te reageren en het leerproces te waarderen boven perfectie, stellen we onze kinderen in staat om een blijvend vermogen tot concentratie te ontwikkelen. Onthoud dat elk moment van diepe concentratie een stap is in de richting van een zelfverzekerde, bekwame en nieuwsgierige leerling.
Sta kinderen toe om zich af en toe te vervelen. Je hoeft ze niet constant te vermaken of bezig te houden. Stilte thuis is prima. Het is niet nodig om voortdurend dingen uit te leggen of elk moment te vullen met activiteit.
Het mooie van een voorbereide omgeving - thuis of op school - is dat kinderen vrij zijn om hun eigen moment te kiezen om zich met iets bezig te houden. Niet wanneer wij, als volwassenen, denken dat de tijd rijp is, maar juist wanneer zij voelen dat ze er klaar voor zijn.
Geef je kind de ruimte om zichzelf en de wereld om hen heen te ontdekken in hun eigen tempo en op hun eigen ritme. Probeer van een afstandje te observeren en van het proces te genieten, zonder te snel in te grijpen.
Dat gezegd hebbende: sommige taken horen bij de dagelijkse routine, zoals het uitruimen van de vaatwasser of helpen in de keuken door een komkommer te schillen. Het is belangrijk om onze interesses te volgen, maar we moeten niet vergeten om ook werk te leren doen dat we misschien niet uit eigen initiatief zouden kiezen. Dit is niet vrijblijvend, maar je kunt je kind ondersteunen door keuzes aan te bieden (bijvoorbeeld: “Wil je de lepels of de borden doen?”), of door de taak te delen.
Op deze manier groeien kinderen geleidelijk in onafhankelijkheid en focus - precies zoals de natuur het bedoeld heeft.