Een Montessori-aanpak voor toiletgang

Waar gaat Montessori over?

Wat proberen we te doen als opvoeders?

"Volg het kind."

"Geef het kind zelfstandigheid op de niveaus die het aankan."

De ouder en leerkracht zijn er om het kind te helpen. De Montessorileraar die is opgeleid op het niveau van 0-3 wordt Assistent van de baby genoemd. Dit is een toepasselijk label voor alle Montessorileraren. Wij zijn de schakel tussen het kind en zijn of haar omgeving. We zijn er om het kind te helpen, niet om het voor hem of haar te doen.

Wat heeft dit te maken met zindelijkheidstraining?

Even los van Montessori en elke andere theorie - Als we kijken naar de natuur en naar "het kind volgen", zijn er drie dingen die niemand kan controleren, hoe oud je ook bent: slapen, eten en toiletgang.

Het moderne leven en de technologie manipuleren en controleren deze patronen helaas, waardoor allerlei gedragsproblemen en zenuwstoornissen ontstaan. We moeten naar het kind kijken.

Wat zal het kind helpen om succesvol te zijn?

Nat gevoel

  • Het kind moet nat aanvoelen. Door moderne luiers voelen kinderen nooit nat aan. 
  • Katoenen luiers en katoenen broekjes zorgen ervoor dat het kind nat aanvoelt.
  • Kinderen kunnen hun blaas controleren vanaf het moment dat ze rechtop kunnen zitten. Op dat moment heeft het myelinisatieproces rond de sluitspier plaatsgevonden. 
  • Kinderen die nat en droog aanvoelen (katoenen broeken/nappies) leren dat droog zijn de voorkeur geniet. Daarom gaan ze hun urine langer ophouden.

Kinderen verschonen op geschikte locaties 

Houd het potje en de toiletactiviteiten altijd op dezelfde plaats. Een potje dat zich door het huis verplaatst, verwart het ordeningsgevoel van het kind, waardoor het onduidelijk wordt waar de juiste plek is om naar het toilet te gaan.

Hen in contact houden met de realiteit van de situatie 

Laat de kinderen de vieze broek zien en laat ze zien waar hij moet. Al snel zullen ze het proces beginnen te associëren en begrijpen. Wanneer volwassenen kinderen verschonen, gebeurt dit vaak zo snel dat het kind zich niet eens bewust is van zijn lichaamsfunctie. Daarom is het belangrijk om de tijd te nemen en het kind nooit op te jagen. 

Kinderen moeten bij dit proces worden betrokken

Het kind moet helpen om de schone broek/luier te pakken en de vuile broek/luier op de juiste plaats op te bergen. Dit geeft het kind het gevoel van enige macht of controle op dit gebied. "Ik kan het, ik kan mijn eigen lichaam beheersen". "Help me om mezelf te helpen."

"Help me om mezelf te helpen."

Wat moet de volwassene doen?

  • Wij als volwassenen moeten onszelf uit dit proces halen zodra het kind het zelf kan. 
  • We moeten manieren vinden om kinderen succesvol te laten zijn en zich zelfverzekerd te laten voelen, d.w.z. voor kinderen die lopen, verschoon ze staand en gebruik een laag potje zodat de kinderen zich geaard, veilig en op hun gemak voelen.
  • We mogen een kind nooit dwingen om gebruik te maken van een potje of toilet. 
  • We mogen nooit schelden of te veel belonen. 
  • We moeten ze de tijd geven om succesvol te zijn. Ze moeten leren door ervaring

Naar het toilet gaan is de normaalste zaak van de wereld. We moeten het op zijn plaats houden, bijvoorbeeld door niet te klappen en te vieren. Blijf bij de realiteit: nat en droog, vuil en schoon. 

Toilettraining begint niet op de leeftijd van 2 of 3 jaar zoals de reclame ons wil doen geloven. Zindelijkheidstraining begint bij de geboorte. Gebruik bij voorkeur katoenen broekjes/luiers zodat de baby voelt dat hij nat en droog is. Hierdoor internaliseert en begrijpt de baby het proces van naar het toilet gaan. Helaas vindt de maatschappij het gebruik van katoenen luiers niet meer acceptabel. We leven in een wegwerptijdperk van weggooien en gemak. 

Wat kunnen wij als Montessorianen doen om het kind te helpen?

  • Moedig ouders aan om katoenen broeken te gebruiken. 
  • Luierdiensten aanbieden. 
  • Stel beheersbare oplossingen voor.
  • Als mensen weigeren om katoenen luiers te gebruiken, stel dan een katoenen broekje voor onder de wegwerpluier.
  • Gebruik goedkope wegwerpluiers, zodat het kind nat aanvoelt. 
  • Gebruik wegwerpluiers voor lange reizen en ziekte. Misschien voor het slapen gaan? 
  • Het gebruik van katoenen trainingsbroeken voor oudere kinderen bij het slapengaan. 
  • Als kinderen leren lopen, vergemakkelijkt het gebruik van een katoenen trainingsbroek hun bewegingen.

 Nat voelen en nat zijn laat het kind het proces begrijpen

Training voor het slapen gaan

Zelfs voor het slapengaan moet het kind nat aanvoelen en begrijpen hoe het voelt om 's nachts te plassen. Dit is niet altijd wenselijk voor ouders/verzorgers. 

Beheersbare oplossingen 

  • Waterdichte lakens en handdoeken op bed. 
  • Richt de situatie zo in dat deze beheersbaar is voor het kind en de ouder. 
  • In alle situaties moet het kind "zichzelf kunnen helpen". 
  • Hoe meer de volwassene uit het proces wordt gehaald, hoe minder stress er op het kind komt te staan, zodat hij of zij zich dit proces eigen kan maken wanneer hij of zij er klaar voor is, in zijn of haar eigen tijd en tempo.

Nadelen van wegwerpluiers 

  • Het kind voelt nooit nat aan. 
  • Begrip van lichaamsfuncties is niet duidelijk. 
  • De warme vochtige omgeving die synthetische luiers creëren is niet goed voor het kind. Het creëert ook een verkeerd begrip van dit deel van zijn of haar lichaam. 
  • Luieruitslag wordt vaak erger naarmate het kind langer in een wegwerpluier blijft. Chemicaliën in luiers reageren met urine en kunnen de huid irriteren. (Reclame "Deze luier kan een liter water bevatten!!!")

Als kinderen dit gebied van hun ontwikkeling zelf mogen bepalen, zijn ze
succesvol - meestal eerder dan kinderen die wegwerpluiers dragen. Maar bovenal
doen het als ze er klaar voor zijn.

"Ik kan het. Ik kan mijn eigen lichaam beheersen."

We moeten de volgende punten in gedachten houden als we kinderen helpen opvoeden in onze moderne wereld:

  • Leg het kind de realiteit van de situatie voor. 
  • Geef het kind controle op een niveau dat hij of zij aankan. 
  • "Help me om mezelf te helpen".

Dit is wat Montessorianen een kind kunnen geven als ze het helpen bij dit ontwikkelingsproces. Niemand mag het ontwikkelingsproces van een kind controleren of manipuleren, vooral niet op het gebied van slapen, eten en toiletgang. 

We moeten er rekening mee houden dat deze richtlijnen gelden voor kinderen die geen medische of gevoelige ontwikkelingsbehoeften hebben. In dergelijke gevallen moeten we onze aanpak aanpassen in het licht van het medische advies en de psychologische begeleiding die is verstrekt.


Leverancier van katoenen luiers in Nederland:

Rianne Wisse-Meijaard - Little Ones - Damstraat 105 - 4401 AS YERSEKE 

T. 0113-576321 - F. 0113-576322 - info@littleones.nl - www.littleones.nl 


Voor meer informatie over dit artikel kunt u contact opnemen met: 

Heidi Philippart-Alcock - 2 Voices - Montessori Bi-linguale Voorschool - Zocherstraat 66 - 1054 MA AMSTERDAM 

T. 020-6185132 - www.2voices.net

nl_NL_formalDutch